HB Bouwtoelevering | Help

HB Software

Inkoopfactuur vastleggen

Wanneer u inkoopfacturen gebruikt, kunt u deze registreren op een project en eventueel meteen koppelen aan een gemaakte Inkoopafspraak. Is de inkoopfactuur een kostennota, zoals bijvoorbeeld Kantoorartikelen, kan deze op de desbetreffende grootboekrekening geboekt worden.

Een inkoopfactuur maken

  1. Geef in het vak Zoeken Inkoopfactuur op en kies vervolgens de gerelateerde koppeling.
  2. In het venster Inkoopfactuur vult u het veld Nr. in, of wordt automatisch gevuld aan de hand van de ingestelde nr. reeks
  3. Klik in het veld Orderleveranciernr. en voer het leveranciersnummer in.
  4. Typ in het veld Boekingsdatum de datum in die op de geboekte posten moet verschijnen.
  5. Typ in het veld Documentdatum de datum van de oorspronkelijke factuur van de leverancier. Op basis van deze datum worden automatisch de vervaldatums voor de factuur en de contantkorting berekend.
  6. Geef in het veld Factuurnr. leverancier het factuurnummer op van de oorspronkelijke factuur die u hebt ontvangen van de leverancier.
  7. Vul de overige relevante velden in.
  8. Vul nu de regels in. De soort moet "Grootboekrekening" zijn.

    Heeft de inkoopfactuur betrekking op dossiers dan kan In de regel ook een Inkoopafspraak worden gekoppeld. Kies in het lint op het sneltabblad Home in de groep Verwerken de optie Inkoopafspraken ophalen. Selecteer vervolgens de gewenste regel(s).
    Is het aantal op de inkoopfactuur niet gelijk aan het aantal in de afspraakregel dan zijn er 2 opties:

    1. Het aantal in de inkoopfactuur wordt aangepast, de factuur wordt geboekt en de inkoopafspraakregel krijgt de status Geboekt.

    2. In het scherm van de inkoopafspraak kan het veld "Gefactureerd aantal" worden aangepast. Vervolgens klik je in het lint op  Splits regel. Er zal dan een nieuwe afspraakregel gemaakt worden met het verschil en het aantal in de oorspronkelijke regel wordt aangepast. De oorspronkelijke regel wordt dan opgenomen in de inkoopfactuur en op het dossier blijft dan de nieuw gemaakte regel (restant)openstaan en kan eventueel in een volgende factuur worden opgenomen.

    LET OP:
    Indien gebruik wordt gemaakt van de automatische kostprijsboeking dient altijd de optie 2 gebruikt te worden om verschillen op de tussenrekening te voorkomen..

  9. Controleer in de regel(s) de velden die betrekking hebben op de boekingsgroepen en de BTW boekingsgroepen
  10. Klik op het tabblad Acties in de groep Boeken op Boeken.

©HB Software B.V.

Inhoud
    Add a header to begin generating the table of contents